
Port samochodowy to zadaszona konstrukcja zapewniająca ograniczoną ochronę pojazdów, głównie samochodów, przed deszczem i śniegiem. Konstrukcja może być wolnostojąca lub przymocowana do ściany. W przeciwieństwie do większości konstrukcji, wiata nie ma czterech ścian i zwykle ma jedną lub dwie. Porty samochodowe zapewniają mniejszą ochronę niż garaże, ale umożliwiają większą wentylację. W szczególności wiata zapobiega zamarzaniu przedniej szyby. Wiata „ruchoma” i/lub „zamknięta” ma taki sam cel jak wiata standardowa, ale może być zdejmowana/przenoszona i jest zazwyczaj obramowana rurą stalową oraz może posiadać płótno lub winylową osłonę, która osłania całą ramę, w tym ściany, i może mieć dostępne wejście z przodu lub otwarte wejście, które nie jest zazwyczaj przymocowane do żadnej konstrukcji lub jest przymocowane do żadnego słupka, a także jest na stałe przymocowane do pojazdu i zabezpieczone przed dostępem osób.
Automatyka do bram garażowych – co warto wybrać?
Termin „carport” pochodzi od francuskiego terminu „porte-cochère”, odnoszącego się do zadaszonego portalu. Znany architekt Frank Lloyd Wright ukuł ten termin w pierwszym ze swoich „usońskich” projektów domów: domu Herberta Jacobsa, zbudowanym na Madison w Wisconsin w 1936 roku.
Już w 1909 r. architekt Szkoły Prairie Walter Burley Griffin wykorzystywał sporty samochodowe w swoim projekcie dla Sloane House w Elmhurst w stanie Illinois (Gebhard, 1991: 110). Do 1913 r. sporty samochodowe były również wykorzystywane przez innych architektów Szkoły Prairie, takich jak firma Minneapolis z Purcell, Feick & Elmslie w projektowaniu rezydencji nad jeziorem Lockwood w Wisconsin. W tym przypadku samochód został nazwany „Auto Space” (Gebhard, 1991: 110). Późny historyk architektury David Gebhard sugerował, że termin „carport” wywodzi się z lat trzydziestych XX wieku, kiedy to rezydencje Streamline Moderne (Gebhard, 1991: 107). Termin ten, który wszedł do popularnego żargonu w 1939 r., wynikał z wizualnego związku tych opływowych rezydencji z obrazami morskimi. W latach 30. i 50. ubiegłego wieku Frank Lloyd Wright korzystał w swoich Usońskich Domach również z sportów samochodowych, co było pomysłem, który prawdopodobnie dostał od byłego współpracownika Griffina. Polecana jest automatyka do bram garażowych.
Niezawodne rozwiązania w automatyce bram garażowych
Architekt Wright, opisując portret Panu Jacobowi, powiedział: „Samochód nie jest koniem i nie potrzebuje stodoły”. Następnie dodał: „Samochody są teraz wystarczająco dobrze skonstruowane, aby nie wymagały rozbudowanego schronienia”. Patrząc wstecz na życie w 1936 r., łatwo sobie wyobrazić, że przed tym okresem samochody nie były całkowicie wodoszczelne; era robotów montażowych, zaawansowanych materiałów i perfekcyjnych linii zamykania trwała jeszcze 50 lat w przyszłości.