
W 1587 roku Gabriel Kaltemarckt doradzał Christianowi I z Saksonii, że do stworzenia „Kunstkammer”, czyli kolekcji artystycznej, niezbędne są trzy rodzaje przedmiotów: po pierwsze rzeźby i obrazy; po drugie „ciekawe przedmioty z kraju i zagranicy”; i po trzecie „poroża, rogi, szpony, pazury, pióra i inne rzeczy należące do dziwnych i ciekawskich zwierząt”. Kiedy w 1521 roku Albrecht Dürer odwiedził Holandię, oprócz dzieł sztuki odesłał do Norymbergi rogi zwierząt, koral, duże płetwy rybne i drewnianą broń z Indii Wschodnich.
Meble na wymiar stolarz
Wysoce charakterystyczny zakres zainteresowań przedstawiony na obrazie Fransa II Franckena z 1636 r. (ilustracja po lewej) przedstawia obrazy na ścianie, od pejzaży, w tym scenę oświetloną księżycem – gatunek sam w sobie, po portret i obraz religijny (Adoracja Trzech Króli) przeplatający się z zachowanymi tropikalnymi rybami morskimi i ciągiem rzeźbionych koralików, najprawdopodobniej bursztynowych, co jest zarówno cenne, jak i cenne.
Rzeźba klasyczna i świecka (ofiarna Libera, bogini płodności rzymskiej) z jednej strony i nowoczesna i religijna (Chrystus na Kolumnie) są reprezentowane, a na stole są umieszczone wśród egzotycznych muszli (w tym niektóre tropikalne i ząb rekina): miniatury portretowe, kamienie szlachetne montowane z perełkami w ciekawym pudełku quatrefoil, zestaw drzeworytów lub rysunków z sepii światłocieniowej oraz malowidło wciąż żywe, opierające się na kwiatostanie, monety i medale – przypuszczalnie greckie, rzymsko-rzymskie i rzymskie meble na wymiar kuchenne z terakoty, mosiężny zamek w stylu chińskim, ciekawe kolby niebieskie i białaczki, oraz meble na wymiar Łódź.
Dwie z najsłynniejszych siedemnastowiecznych szaf to te z Ole Worm, znane jako Olaus Wormius (1588-1654) (ilustracja powyżej po prawej) i Athanasius Kircher (1602-1680).
Meble na wymiar artysta
Te siedemnastowieczne szafki wypełnione były zachowanymi zwierzętami, rogami, kłówkami, szkieletami, minerałami i innymi ciekawymi obiektami wykonanymi przez człowieka: rzeźbami cudownie starymi, cudownie pięknymi lub cudownie małymi, automatami zegarmistrzowskimi, okazami etnograficznymi z egzotycznych miejsc.
Często zawierały one mieszankę faktów i fikcji, w tym pozornie mityczne stworzenia. Kolekcja Worma zawierała na przykład to, co uważał za Scythijskiego Baranka, mętną paproć za bajkowe stworzenie. Jednak był on również odpowiedzialny za identyfikację brosmy narwaldzkiej jako pochodzącej z wieloryba, a nie z jednorożca, jak sądziło większość właścicieli. Pokazane okazy były często zbierane podczas eksploracji i podróży handlowych.
W drugiej połowie XVIII w. Belsazar Hacquet (ok. 1735-1815) działał w Lublanie, ówczesnej stolicy Karnioli, cenionym w całej Europie gabinecie historii przyrody (niem. Naturalienkabinet), odwiedzanym przez najwyższą szlachtę, m.in. cesarza Świętego Cesarstwa Rzymskiego, Józefa II, rosyjskiego wielkiego księcia Pawła i papieża Piusa VI, a także przez tak znanych przyrodników Francjusza Pawła i Francjusza VI.